Jaarrekening opstellen: waarom is dat zo belangrijk?

Een jaarrekening is een overzicht van de financiële status van je onderneming. Als ondernemer weet je precies hoeveel winst en verlies er is gemaakt. Deze gegevens zijn ook beschikbaar in de boekhouding, als het goed is, maar in de jaarrekening staat het overzichtelijker. Bovendien is de jaarrekening in sommige gevallen nodig voor de belastingdienst én kan het helpen met het overtuigen van toekomstige opdrachtgevers en klanten.

Wat is een jaarrekening?

Een jaarrekening is een overzicht van de financiële situatie van je onderneming over het vorige boekjaar. Hierin vind je een balans, die inzicht geeft in de financiële situatie, en een overzichtelijke winst- en verliesrekening. In veel gevallen moet dit worden verstuurd naar de Belastingdienst of de Kamer van Koophandel.

Met welke reden wordt een jaarrekening opgesteld?

Het opstellen van een jaarrekening wordt gedaan om drie redenen. In de meeste gevallen gaat het om financiële verantwoording voor de belastingdienst. In enkele gevallen is het gewoon fijn om een overzicht te hebben van de winst, of het verlies, vergeleken met de vorige jaren. Externe partijen kunnen soms ook vragen om een jaarrekening, bijvoorbeeld als bewijs dat je een bepaald project wel kan financieren.

Wanneer is een jaarrekening nodig?

Een jaarrekening kan worden opgesteld door een boekhouder, in enkele gevallen is er een accountant voor nodig. Dit heet een accountantsverklaring, dit is alleen het geval voor grote bedrijven. De boekhouder controleer de jaarrekening, de accountantsverklaring geeft aan dat de jaarrekening correct is.

Een accountantsverklaring is nodig als je minimaal vijftig werknemers in dienst heb, je meer dan €12 miljoen omzet per boekjaar hebt of wanneer de waarde van je activa meer dan 6 miljoen euro is.

Zelf jaarrekening opstellen of door boekhouder laten doen?

Het is mogelijk om zelf een jaarrekening op te stellen. Wanneer je een jaarrekening moet deponeren bij de KvK of nodig is voor de belasting is het toch verstandiger een boekhouder in te schakelen. Je weet dan namelijk dat alles correct is ingevuld. Zo voorkom je eventuele boetes en kom je niet voor verrassingen te staan.

Wat kost een jaarrekening opstellen?

Het opstellen van een jaarrekening verschilt per soort bedrijf. Voor een zzp’er kost dit €450,- tot €650,-. Voor een kleine bv kost dit €500,- tot €750,-. Voor een grote bv kost het gemiddeld €900,- tot €1.250,-. Hoe groter het bedrijf, hoe hoger de kosten.

Scroll naar top